अपदस्त जिन्दगीले चिनाएको नाम हरिराज खेवा

– पञ्च विस्मृत
✍ Pancha Vismrit


पचासको दशकमा मेरो सबैभन्दा प्रिय वस्तु केही थियो भने त्यो रेडियो थियो । अहिले जसरी मोबाइल फोन हातमा बोकेर घुम्ने गरिन्छ त्यो समय प्रायको साथमा रेडियो हुने गर्थ्यो । धनकुटा जिल्लाबासी भएको हुनाले रेडियो नेपाल क्षेत्रीय प्रसारण केन्द्र धनकुटाका हरेक कार्यक्रमहरु छुट्दैनथे । म आफैँ पनि साहित्य सृजना गर्थेँ । आफ्नो परिवारको सामु रेडियोबाट आफ्नो नाम आउँदा खुब आनन्द लाग्थ्यो । त्यतिबेला मैले लेखेको ‘हस्ताक्षर’ शीर्षकको गीतिकथा अत्यन्तै चर्चित भएको थियो । त्यो गीतिकथा दुईपल्ट प्रसारित मात्र भएन, त्यही गीतिकथा सुनेर डेढ दर्जन पत्रहरु समेत आए ।

आफ्नै बारे नलेखी नहुने भयो । किनभने म त्यति ‘प्रडक्टिभ’ हुनुको श्रेय धनकुटा जिल्ला आसपासका स्रष्टाहरुलाई जान्छ । वस्तुतः पचासको दशकसम्म पुस्तक, पत्रपत्रिका, कागज–कलम र रेडियोको जमाना थियो । सोशल मीडियालाई दिने सम्पूर्ण समय तिनलाई दिएर त्यतिबेलाका मान्छे आजका भन्दा बढी प्रडक्टिभ थिए भन्ने लाग्छ । मैले स्व. हरिराज खेवालाई न देख्न पाएँ, न त भेट्न नै; तर मेरो साहित्यिक सक्रियताका पछाडि कहीँ न कहीँ ‘अपदस्त जिन्दगी’ र स्व. सर्जक हरिराज खेवा पनि थिए भन्ने लाग्छ ।

वि. सं. २०५५ सालमा नेपाल अधिराज्यव्यापी रेडियो नाटक प्रतियोगिताको आयोजना भएको थियो । र, त्यसमा उच्च स्थान ओगट्ने सबै नाटकहरु प्रसारित भएका थिए । सबैभन्दा मन छुने नाटक थियो ‘अपदस्त जिन्दगी’ । र, त्यो नाटकले प्रथम स्थान हासिल गरेको थियो । त्यसपछि त हरिराज खेवा नाम मजस्ता लेखनप्रेमी, रेडियो नाटक प्रेमीहरुको मनमा सदाका लागि ठाउँ ओगट्न सफल भयो ।

त्यो समय वास्तवमा नाटक लेखन, प्रकाशन–प्रसारण र प्रदर्शनको लहर नै चलेको थियो । गाउँगाउँमा जनचेतनामूलक नाटकहरु प्रदर्शन गरिन्थ्यो । नाटक नै जनतासामु जाने एक प्रभावकारी माध्यम बनेको थियो । त्यसले साहित्यको ‘उत्पादकत्व’ राम्ररी नै सतहमा देखाएको थियो । अपदस्त जिन्दगीजस्ता रेडियो नाटकहरुबाट प्रेरित भएर मैले पनि केही नाटकहरु लेखेको थिएँ । सडक नाटकमा त खेलेको पनि थिएँ । ‘जमुनाको रुख’ शीर्षकमा लेखेको रेडियो नाटक धनकुटाको रेडियोमा पठाएँ पनि । तर त्यतिन्जेल नाटक रेकर्ड हुन छोडिसकेको थियो ।

पछि अचानक अपदस्त जिन्दगी नाटक पुस्तकको रुपमा पढ्न पाइयो । वि. सं. २०५८ मा एकाङ्की सङ्ग्रहको रुपमा प्रकाशित भएको रहेछ । टेकवीर मुखियाको अत्यन्तै आकर्षक आवरणकलामा प्रकाशित अपदस्त जिन्दगीको प्रकाशकको भूमिका अत्यन्तै सक्रिय र समाजसेवी साहित्यकार विश्वासदीप तिगेलाज्यूले निभाउनुभएको रहेछ । उहाँले नै स्व. हरिराज खेवाको  अपदस्त जिन्दगीको समीक्षा गरिदिनुपर्यो भन्नुभएको हो । तर यो समीक्षाको लेखन भने भएन । मेरो प्रेरणाका एक श्रोत हरिराज खेवाको नाममा दुई शब्दको श्रद्धासुमन मात्र हो यो ।

अपदस्त जिन्दगी कृति चार एकाङ्कीहरुको सङ्ग्रह हो । अन्यमा अप्रत्यासित, गोलार्द्धभित्र र सपना अन्त्य भएको रात शीर्षकका नाटक रहेका छन् । अपदस्त जिन्दगी सर्वश्रेष्ठ देखिन्छ । गाविस अध्यक्ष, हेडमास्टर, सभासद् र संवैधानिक समितिका सदस्यहुँदै देशको अर्थराज्यमन्त्रीसम्म बन्न सफल स्व. हरिराज खेवाको नाटककारको व्यक्तित्व या परिचय साहित्य र कलानुरागीहरुलाई निक्कै प्यारो छ । यसमा अपदस्त जिन्दगीको ठूलो हात छ । अर्कातिर नवीन थापाको सङ्गीत, शुभ तामाङको स्वरमा रेकर्ड गरिएको ‘धनकुटाको बजारैमा’ बोलको गीतले उनलाई एक गीतकारको रुपमा समेत चिनाएको छ ।

अपदस्त जिन्दगी शीर्षकको नाटकमा नाटककारले चेलिबेटीबेचबिखनको मुद्दालाई उठाएका छन् । उक्त नाटक लेख्दाताका त्यस विषयसँगै एड्स रोगको बारेमा पनि गाउँघरमा जनचेतना फैलाउने काम गरिन्थ्यो । नाटककारले ती दुवै विषयलाई एकसाथ उठाउने काम गरेका छन् । यस नाटकमा एड्स रोग पीडित रेश्माको स्वाभाविक प्रतिशोध देख्न सकिन्छ । रेश्माबाट अवशेषलाई एड्स रोग सारेर समाजका खल पात्रहरुलाई ठूलै चेतावनी दिएका छन् नाटककारले । समाजका शोषित पीडित महिलाको समस्यालाई यस नाटकमार्फत् उठाएर नाटककारले आफूमा निहित नारीवादलाई प्रस्ट्याएका छन् ।


‘अप्रत्यासित’ एक पारिवारिक नाटक हो । यस नाटकमा पति र पत्नीबीच उत्पन्न हुने शङ्का र अविश्वासले कसरी लङ्का जलाउँछ भन्ने कुरा प्रस्तुत गरिएको छ । अवशेषको आफ्नो बहिनीप्रतिको प्रेम आदर्श प्रेम हो । लेखकको हातमा नै हुन्छ नारीलाई गिराउने कि पुरुषलाई, नारीको सपोर्ट गर्ने कि पुरुषको भन्ने । नारीलाई सीता र पुरुषलाई रावणको रुपमा प्रस्तुत गरेर नाटककारले यस नाटकमार्फत् पनि नारीवादलाई रोजेका छन् ।

‘गोलार्द्धभित्र’ आकारले सबै भन्दा लामो नाटक हो । तर नाटक पढिसकुन्जेल यो कुन र कहाँको समाजमा आधारित हो भन्ने कुरा मनमा खेलिरहन्छ । किनभने नोकर बस्ने चलन आज कहीँ देख्न पाइन्न । घरज्वाइँ बस्ने संस्कार त अझ हाम्रो पुस्ताले कतै देखेको छ जस्तो लाग्दैन ।

घरज्वाइँ बस्ने संस्कारमा आधारित यो नाटकमा भने पुरुषको पारिवारिक पीडालाई उजागर गर्ने काम गरिएको छ । हरेक महिला र पुरुषबीचको सङ्घर्षमा पुरुषको मात्रै हात हुन्न, महिला पनि उतिकै दोषी हुन सक्छन् भन्ने कुरा यस नाटकबाट बुझ्न सकिन्छ । हेमन्तको भलादमीपन, सोझोपन उसकै पत्नीलाई राम्रो जँच्दैन । ‘वीमेन डन्ट लाइक नाइस गाइज’ भनेजस्तो स्वभावको आधारमा आफ्नो पतिको नालायकीपन साबित गर्न खोज्छिन् रश्मी । सरोजको बिन्दास जिन्दगीमा खुसी खोज्छिन् उनी । दोस्रो बिहे समेत गर्छिन् । स्वभावतः चाँडै नै पछुताउँछिन् पनि । यही नै आजको समाजको वास्तविकता पनि हो । धन दौलत र रुपरङको पछि लाग्दा फसेका, समाजबाट घृणित भएका रश्मीजस्ता पत्नी आजको समाजमा खोज्न त्यति टाढा जानु पर्दैन । त्यसैले घरज्वाइँको पाटोलाई निकालिदिने हो भने यो नाटक आज पनि समसामयिक देखिन्छ ।

‘सपना अन्त्य भएको रात’ एक प्रतीकात्मक नाटक हो । र, दुर्भाग्यतः एक पात्र युवक आजका युवाको प्रतिनिधि पात्र हो, जो आफ्नो जन्मदिने मातापितालाई केही दिन चाहन्छन् तर असमर्थ हुन्छन् । रोजगार दाताहरुले कामको लागि विज्ञापन दिनु पैसा कुम्ल्याउने मेलो गर्नु मात्र हो भन्ने सत्य हिजो थियो आज पनि छ । नातावाद, कृपावाद र घूसखोरी प्रवृत्ति त्यसको पृष्ठपोषक संस्कार हो । यिनै तत्त्वहरुसँग लड्दै जिउनु युवक पात्रहरुको नियति हो ।

‘अपदस्त जिन्दगी’ कृति पढ्दै जाँदा अपदस्तको ठाउँमा अपदस्थ हुनुपर्ने हैन र भन्ने त लाग्छ, तर पनि यो एक सुन्दर, पठनीय र सङ्ग्रहणीय कृति हो भन्ने कुरा यसभित्रको ‘कन्टेन्ट’ले प्रमाणित गर्दछ । दुर्भाग्यको कुरा त ‘अपदस्त जिन्दगी’ हामीलाई सुम्पेर यसका लेखक स्वयम् जिन्दगीबाटै अपदस्थ भएका छन् । श्रद्धासुमन । 

०००


११ फेब्रुअरी, २०१९, केएसए




प्रकाशित : हरिराज खेवा (तिगेला) स्मृति ग्रन्थ





 

Comments

Post a Comment

Total Views

Please, leave a comment

Wikipedia

Search results

POEMS FROM THE HIMALAYAS

स्वर : सुनिता थेगिम, सेमिहाङ सिङ्गक; अनुवाद : पञ्च विस्मृत

स्वर : सुनिता थेगिम, विकाश लिम्बू; गीत : हाङपाल आङबुहाङ; अनुवाद : पञ्च विस्मृत

स्वर : विकाश लिम्बू, गीत : हाङपाल आङबुहा, अनुवाद : पञ्च विस्मृत

कथाकार जीवन देवान गाउँलेको आवाजमा "एउटा अरपे गाउँमा"

प्रदर्शनीमा जिन्दगी । कविता । पञ्च विस्मृत

प्रदर्शनीमा जिन्दगी – पञ्च विस्मृत उसको जिन्दगी आज सार्वजनिक स्थलमा प्रदर्शनको लागि टाँगिएको छ । कोही आउँछन् र दुई...

Posted by Pancha Vismrit on Friday, November 13, 2020

प्रवासी प्रवाहमा सहभागिता जनाउँदै

रेगिस्तानी दशैँ । कविता । पञ्च विस्मृत

रेगिस्तानी दशैँ — पञ्च विस्मृत हिउँदको फूलजस्तो निस्तेज उमङ्ग परदेशीका आङमा बेखबर फुल्छ तर, सिङ्गो संवेदन हल्लाएर झर्छ...

Posted by Pancha Vismrit on Thursday, October 22, 2020

ढुङ्गा हुँ म तिमी मलाई । गीत । पञ्च विस्मृत

गाए गीत नगाए कविता - पञ्च विस्मृत ढुङ्गा हुँ म तिमी मलाई, प्रेमले गाल्न नखोज थानमा राख मन्दिरको, दिलमा राख्न नखोज भेल...

Posted by Pancha Vismrit on Monday, September 28, 2020

A Poem by Pancha Vismrit, Translated by Hem Bishwakarma

Day 1 Today is the first day of my participation in this 8-day Russian poetry flash...

Posted by Pancha Vismrit on Wednesday, September 9, 2020

Sagarmatha Sahitya Pratishthan Presents Pancha Vismrit

स्रष्टा परिचय र उपनामको रहस्य -- ४० -------------------------------------------------- कवि पञ्च विस्मृत बजारिया...

Posted by सगरमाथा साहित्य प्रतिष्ठान नेपाल on Sunday, July 26, 2020

कोरोनाले छोडेर गएको दिन । कविता । पञ्च विस्मृत

कोरोनाले छोडेर गएको दिन - पञ्च विस्मृत एक दिन जब खुल्नेछ विश्व जब छोडेर जानेछ कोरोनाले – मजदुरहरुले पेटभर खाना खान...

Posted by Pancha Vismrit on Thursday, July 30, 2020

Pancha Vismrit, Sketched by Krishna Marsani

आशाको रङ । कविता । पञ्च विस्मृत

आशाको रङ — पञ्च विस्मृत मलाई यी उठ्दै गरेका अग्ला घरहरुको रङ खुब मन पर्छ मानौँ कि उठ्दैछन् नैराश्यताको जमिनलाई...

Posted by Pancha Vismrit on Thursday, July 16, 2020

काँडाको ओछ्यानबाट । कविता । पञ्च विस्मृत

काँडाको ओछ्यानबाट म के गरुँ ? कहाँ जाऊँ ? मित्रलाई सम्झूँ कि शत्रुलाई सम्झूँ ? फूललाई सम्झूँ कि काँडालाई सम्झूँ ? सबैको...

Posted by Pancha Vismrit on Monday, April 27, 2020

Prakash Dipsali Writes

परदेशी कवि तथा लेखकहरुको प्रिय नाम हो पञ्च विस्मृत । मलेसियामा रहदा असाध्यै चर्चामा रहेका कवि पञ्च विस्मृत सुन्दर कविता...

Posted by Prakash Dipsali on Monday, April 27, 2020

नेपालबन्द । कविता । पञ्च विस्मृत

नेपालबन्द – पञ्च विस्मृत शोकमग्नझैँ लाग्छ आज यो मनको शहर कुनै सपना बुन्नु छैन न त टिप्नु नै छ जून आज मनको शहर बन्द...

Posted by Pancha Vismrit on Tuesday, March 31, 2020

प्रेम र राजनीति । कविता । पञ्च विस्मृत

प्रेम र राजनीति – पञ्च विस्मृत तिम्रो रुपको वर्णन गर्ने कुनै शब्दको आविस्कार भइसकेको छैन दुनियाँमा । बस, तिम्रो...

Posted by Pancha Vismrit on Thursday, February 13, 2020

आँधीवेहरीसँग जुध्ने । गीत । पञ्च विस्मृत

आँधीवेहरीसँग जुध्ने, साहस जुटाइदेऊ भगवान जीवनयुद्ध जित्ने एउटा, दर्शन सिकाइदेऊ भगवान असल मान्छे बन्न खाजेँ, आफ्ना पराइ...

Posted by Pancha Vismrit on Saturday, November 2, 2019

उमेर जसप्रति कहिल्यै नटुङ्गिने गुनासो छ । कविता । पञ्च विस्मृत

उमेर जसप्रति कहिल्यै नटुङ्गिने गुनासो छ – पञ्च विस्मृत क्यालेण्डरका पानाहरु कुल्चँदै हुण्डरीको वेगमा एक निरपराध...

Posted by सिर्जना डबली on Wednesday, November 6, 2019

हजुरबा र समय । कविता । पञ्च विस्मृत

हजुरबा र समय — पञ्च विस्मृत सदियौँदेखि हो यो वेगीलाई समयलाई थुन्न हाम्रा हजुरबाहरुले फलामको बडेमानको पिँजडा बनाउँदै...

Posted by Pancha Vismrit on Thursday, October 4, 2018

अग्रजहरु । कविता । पञ्च विस्मृत

अग्रजहरु – पञ्च विस्मृत अलिक मास्तिर पहाडको उकालो बाटोमा गुनगुन गुनगुन गर्दै एक हुल मानिस हिँडिरहेका देखिन्छन्...

Posted by Pancha Vismrit on Thursday, May 16, 2019

याद २ । कविता । पञ्च विस्मृत

याद २ — पञ्च विस्मृत ब्यूँझिएको मात्र के हुन्छु समय नुहेको डालीमा बसेर एकाबिहानै चिर्बिर चिर्बिर गर्छे प्रिय...

Posted by Pancha Vismrit on Thursday, February 14, 2019

छिमेकीको हवेली देखेर । कविता । पञ्च विस्मृत

छिमेकीको हवेली देखेर — पञ्च विस्मृत छिमेकीको हवेली देखेर मैले पनि ठडयाएँ कल्पनाको राजधानीमा बडेमानको घर । सपनाहरुको...

Posted by Pancha Vismrit on Thursday, August 16, 2018

शब्दहरु । कविता । पञ्च विस्मृत

शब्दहरु — पञ्च विस्मृत शब्दहरु यी मसिना शब्दहरु ! कुम्लो कुटुरो बोकेर बाहिरिएको मान्छे घर फर्किएजस्तै एउटा...

Posted by Pancha Vismrit on Friday, December 1, 2017

कहिले आउँने दिनभरि । गीत । पञ्च विस्मृत

कहिले आउँने दिनभरि, आइपुग्ने कहिले शाम धाइरहने यो सम्झनाको, खै के होला नाम ? कुटुकुटु खाइरहन्छ, आँखाभरि...

Posted by Pancha Vismrit on Thursday, December 29, 2016

परदेशिएर । कविता । पञ्च विस्मृत

परदेशिएर मनभित्र कतै बज्छ सौन्दर्यको तीखो आवाज म सुन्छु म हेर्छु परेलाहरुमा अडिएर टिलपिल टिलपिल आँशु साँच्ची...

Posted by Pancha Vismrit on Monday, April 7, 2014

Popular posts from this blog

हजार शैली कविताका

ग्रहण छापियो दिवाकर रहेनन् !

आमा, तिम्रो सम्झनामा

कति झरी बादल रूझेर आएँ । पञ्च विस्मृत । स्वरूपराज आचार्यको स्वरमा

Swaroopraj Acharya Live - Releasing a Song Written by Pancha Vismrit

समुद्र २ । कविता । पञ्च विस्मृत । सन्जीव राईको लाइभ वाचन

नेपालबन्द । कविता । पञ्च विस्मृत । हङकङबाट वज्रकुमार थुलुङ राईको लाइभ वाचन

फर्किँदैछु स्वदेश । गीत । पञ्च विस्मृत । विवेक दुलाल क्षेत्रीको लाइभ वाचन

प्रिय विगत । कविता । पञ्च विस्मृत

अलार्म । कविता । पञ्च विस्मृत । राम गोपाल आशुतोषको वाचन

बालक दुर्बासाको गनगन । कविता । पञ्च विस्मृत । राम गोपाल आशुतोषको वाचन

On Instagram

View this post on Instagram

Dedicated to those staying abroad

A post shared by Pancha Vismrit (@pancha.vismrit) on

Facebook Page